Jak lotnisko w Zielonej Górze wpływa na branżę turystyczną? Oto dlaczego nie możemy być bankomatem dla wszystkich przewoźników
W branży turystycznej, jak w każdej innej, trwa nieustanne dążenie do zrównoważonego rozwoju i efektywnego wykorzystania zasobów. Lotniska odgrywają kluczową rolę w tym ekosystemie, stanowiąc węzły komunikacyjne i katalizatory dla wzrostu gospodarczego. Jednakże, czy każde wsparcie dla przewoźników jest równie uzasadnione? Rozmowa z Sławomirem Kotylakiem, dyrektorem Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, rzuciła światło na tę kwestię.
Tekst dodatkowy
Kontrowersje wokół Lotniska Zielona Góra-Babimost: Czy hojne dotacje szkodzą rynkowi?
Lotnisko Zielona Góra-Babimost dynamicznie rozwija swoją sieć połączeń, co było niedawno tematem dyskusji na naszych łamach. Jednakże, wraz z tym rozwojem, lubuski port stał się obiektem pewnych kontrowersji, szczególnie związanych z hojnymi dotacjami udzielanymi przewoźnikom w ramach kolejnych przetargów na promocję regionu. Zarówno linie regularne, jak i biura podróży oraz przewoźnicy czarterowi korzystają z tych beneficjów, co składa się na zarzuty, że działania lubuskiego lotniska mogą zniekształcać rynek. Czy te obawy są uzasadnione, i jakie są dalsze plany tego regionalnego portu? Zachęcamy do lektury wywiadu z Sławomirem Kotylakiem, dyrektorem Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.
Postęp prac na lotnisku w Babimoście: Nowy terminal i plany na przyszłość
Rozwój infrastruktury lotniska w Babimoście jest obecnie jednym z najbardziej dynamicznych procesów w polskim sektorze lotniczym. Na tym najmniejszym lotnisku pasażerskim w Polsce wiele się dzieje, zwłaszcza w kontekście budowy nowego terminalu pasażerskiego. Postęp prac i perspektywy na przyszłość omówił Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.
Prace związane z budową nowego terminalu mają charakter zaawansowany, jak zaznaczył Kotylak. Projektant już przesłał projekt budowlany do PPL, a obecnie trwają ostateczne ustalenia z Zarządzającym, które mają doprowadzić do złożenia wniosku o uzyskanie pozwolenia na budowę. Liczy się, że decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na przełomie kwietnia i maja, a proces wyłonienia wykonawcy budowy terminalu zakończy się do końca wakacji. Planowana data rozpoczęcia prac budowlanych to wiosna 2025 roku, z nadzieją na otwarcie nowego obiektu dla pasażerów już rok później.
Przeczytaj również: Gdzie najkorzystniej pojechać na wakacje w zimie?
Co stanie się z obecnymi budynkami terminalowymi? Jak wyjaśnił Kotylak, istnieją plany wykorzystania terminalu odlotów dla general aviation oraz służb PPL, aby poprawić ich warunki socjalne, podobnie jak z terminalem przylotowym.
Warto zauważyć, że przepustowość nowego terminala została zaplanowana tak, aby umożliwić odprawianie 2 rotacji samolotów jednocześnie, przy obsłudze około 150 tysięcy pasażerów rocznie. Natomiast koszty budowy są już zabezpieczone w kwocie 90 mln zł, chociaż zaangażowanie PPL w inwestycję może ulec zmianie ze względu na planowane wejście wojska na lotnisko.
Zeszły rok był rekordowy dla lotniska w Babimoście pod względem liczby obsłużonych pasażerów, a prognozy na obecny rok przewidują dalszy wzrost. Cele lotniska zakładają osiągnięcie poziomu 100 tysięcy pasażerów w momencie uruchomienia nowego terminalu. Jak podkreślił Kotylak, planowane wzrosty będą rozwijane zarówno w segmencie ruchu regularnego, jak i czarterowego, z deklaracjami od przewoźników, że po wybudowaniu nowego terminalu chętnie rozszerzą swoją działalność na lotnisku w Babimoście.
Chcesz zarezerwować wakacje z tańszymi lotami z Niemiec? Napisz do nas!