Jak lotnisko w Zielonej Górze wpływa na branżę turystyczną? Oto dlaczego nie możemy być bankomatem dla wszystkich przewoźników

White Jet on Black Tarmac

W branży turystycznej, jak w każdej innej, trwa nieustanne dążenie do zrównoważonego rozwoju i efektywnego wykorzystania zasobów. Lotniska odgrywają kluczową rolę w tym ekosystemie, stanowiąc węzły komunikacyjne i katalizatory dla wzrostu gospodarczego. Jednakże, czy każde wsparcie dla przewoźników jest równie uzasadnione? Rozmowa z Sławomirem Kotylakiem, dyrektorem Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, rzuciła światło na tę kwestię.

White Jet on Black Tarmac

Tekst dodatkowy

Kontrowersje wokół Lotniska Zielona Góra-Babimost: Czy hojne dotacje szkodzą rynkowi?

Lotnisko Zielona Góra-Babimost dynamicznie rozwija swoją sieć połączeń, co było niedawno tematem dyskusji na naszych łamach. Jednakże, wraz z tym rozwojem, lubuski port stał się obiektem pewnych kontrowersji, szczególnie związanych z hojnymi dotacjami udzielanymi przewoźnikom w ramach kolejnych przetargów na promocję regionu. Zarówno linie regularne, jak i biura podróży oraz przewoźnicy czarterowi korzystają z tych beneficjów, co składa się na zarzuty, że działania lubuskiego lotniska mogą zniekształcać rynek. Czy te obawy są uzasadnione, i jakie są dalsze plany tego regionalnego portu? Zachęcamy do lektury wywiadu z Sławomirem Kotylakiem, dyrektorem Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.

Last minute
Belpoint Beach
Kemer / Beldibi
03.05.2024-10.05.2024
7 dni
Rzeszów (RZE)
Antalya (AYT)
all inclusive
Wellness / Spa
Basen odkryty
Sporty wodne
Fitness
od 1057 zł/os.
2114 zł (490 €) / 2os.
Pokaż więcej

Last minute
Beldibi Beach Hotel (ex. Venus Beach)
Kemer / Beldibi
03.05.2024-10.05.2024
7 dni
Rzeszów (RZE)
Antalya (AYT)
all inclusive
Region nadmorski
Bez paszportu
od 1093 zł/os.
2186 zł (506 €) / 2os.
Pokaż więcej

Last minute
Galaxy Beach
Alanya / Mahmutlar
03.05.2024-10.05.2024
7 dni
Rzeszów (RZE)
Antalya (AYT)
all inclusive
Basen odkryty
Fitness
Animacje
Darmowe Wifi
od 1146 zł/os.
2292 zł (531 €) / 2os.
Pokaż więcej

Postęp prac na lotnisku w Babimoście: Nowy terminal i plany na przyszłość

Rozwój infrastruktury lotniska w Babimoście jest obecnie jednym z najbardziej dynamicznych procesów w polskim sektorze lotniczym. Na tym najmniejszym lotnisku pasażerskim w Polsce wiele się dzieje, zwłaszcza w kontekście budowy nowego terminalu pasażerskiego. Postęp prac i perspektywy na przyszłość omówił Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.

Prace związane z budową nowego terminalu mają charakter zaawansowany, jak zaznaczył Kotylak. Projektant już przesłał projekt budowlany do PPL, a obecnie trwają ostateczne ustalenia z Zarządzającym, które mają doprowadzić do złożenia wniosku o uzyskanie pozwolenia na budowę. Liczy się, że decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na przełomie kwietnia i maja, a proces wyłonienia wykonawcy budowy terminalu zakończy się do końca wakacji. Planowana data rozpoczęcia prac budowlanych to wiosna 2025 roku, z nadzieją na otwarcie nowego obiektu dla pasażerów już rok później.

Przeczytaj również: Gdzie najkorzystniej pojechać na wakacje w zimie?

Co stanie się z obecnymi budynkami terminalowymi? Jak wyjaśnił Kotylak, istnieją plany wykorzystania terminalu odlotów dla general aviation oraz służb PPL, aby poprawić ich warunki socjalne, podobnie jak z terminalem przylotowym.

Warto zauważyć, że przepustowość nowego terminala została zaplanowana tak, aby umożliwić odprawianie 2 rotacji samolotów jednocześnie, przy obsłudze około 150 tysięcy pasażerów rocznie. Natomiast koszty budowy są już zabezpieczone w kwocie 90 mln zł, chociaż zaangażowanie PPL w inwestycję może ulec zmianie ze względu na planowane wejście wojska na lotnisko.

White Airplane on Track

Zeszły rok był rekordowy dla lotniska w Babimoście pod względem liczby obsłużonych pasażerów, a prognozy na obecny rok przewidują dalszy wzrost. Cele lotniska zakładają osiągnięcie poziomu 100 tysięcy pasażerów w momencie uruchomienia nowego terminalu. Jak podkreślił Kotylak, planowane wzrosty będą rozwijane zarówno w segmencie ruchu regularnego, jak i czarterowego, z deklaracjami od przewoźników, że po wybudowaniu nowego terminalu chętnie rozszerzą swoją działalność na lotnisku w Babimoście.

Chcesz zarezerwować wakacje z tańszymi lotami z Niemiec? Napisz do nas!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *